Lauba
KUĆA ZA LJUDE I UMJETNOST
HOUSE FOR PEOPLE AND ART
follow us

Search

U petak, 03. lipnja 2024. godine, otvorili smo izložbu Vitra Drinkovića “Retroevolucija autopercepcije”. 

Izložba je otvorena do 12. svibnja 2024.

Radno vrijeme: PON-PET 09:00-19:00 // SUB 11:00-17:00 // NED zatvoreno.

 

IZLOŽBENI PREDGOVOR:

Inovativnim, interaktivnim objektima, bilo u fizičkom ili virtualnom obliku, Vitar Drinković nudi nova rješenja za spoznavanje čovjeka i njegove okoline. Izbor radova pokriva dosljedno više-tematsko razdoblje od 2012. do 2023. godine i nudi kronologiju razvoja Drinkovićeve novomedijske prakse.

Razlaganjem složenosti različitih društvenih konstrukata, sindroma i procesa, na jednostavne oblike, Drinković ih prezentira iz drugačije perspektive, često putem autopercepcije. Okretanjem „objektiva“ prema sebi, Drinković pojmove produktivnosti i efikasnosti, rada i odmora, nemira i pregorijevanja, nemogućnosti iskrene komunikacije, kapitalizma i balansiranja zdravog života sa konstantnim stvaralaštvom, izvrće na način da oni postanu doista zabrinjavajući – ponekad naizgled smiješni i apsurdni – sa ciljem snažnog osvješćivanja istih. Retroevolucijski, okreće se jednostavnijim oblicima samorazumijevanja i doživljavanja sebe kroz evolucijsku prizmu – društvene konstrukte i osjećaje rastavlja na osnove te ih slaže u nove, materijalne strukture. Izbor radova predstavljen izložbom „Retroevolucija autopercepcije“ u potpunosti je umjetnikov, bez intervencije kustosa, te ga možemo smatrati još jednim Drinkovićevim načinom stvaranja nove platforme za komunikaciju.

Interaktivnim instalacijama i skulpturama te animacijama i XR radovima prezentira se umjetnikova fascinacija temama društvenog pritiska za konstantnom produktivnošću i efikasnošću (Ležaljka za sunčanje, 2023.; Sklek alarm, 2023.; Mjerač vremena efikasnosti, 2023.; Rad dok spavam, 2023.) što dovodi i do sindroma pregorijevanja (Nemir, 2021.) te neprekidnog i neumornog stvaranja metodologije kojom će osvijestiti, usustaviti i materijalizirati tu svoju naizgled apstraktnu i, prema društvenim normama, nedovoljnu produktivnost (Životna igra, 2012.; EAMM, 2013). Postavljanjem kruga od žlica iznad odljeva glave od bika, gotovo poput aureole, umjetnik instalacijom Probavni sustav (2015.) deglorificira konzumerizam – odljev bika obavijen sjajem metalnih žlica predstavlja žrtvovanje snage i života za sustav koji je uvijek gladan.

Prividna, ali velika, borba sa društvenim pritiscima, borba je i sa samim sobom – interaktivna skulptura Stanje preživljavanja (2017.) problematizira čovjekovu autodestruktivnu stranu. Utjecaj koji okolina ima na čovjeka, ali i koliko on zapravo utječe sam na sebe, tematika je kojoj Drinković prilazi iz još nekoliko perspektiva (Konduktivnost percepcije, 2017.; Selfie hug, 2015.–2017.) – okolnosti i misli u izrazito velikoj mjeri utječu na tjelesnu kemiju, procese i percepciju stvarnosti. Drinković nam u vidu XR Obiteljske motike (2023.) – hommagea njegovom ocu, kiparu Slavomiru Drinkoviću – želi poručiti da fizički rad, iako naporan, može biti mentalno oslobađajući uz što se onda, konačno, veže i odmor. Još jedan hommage, ovog puta djetinjstvu, ali i vapaja za ultimativnim odmorom upriličen je maketom svemirskog broda nazvanog JL 44 (2011.) prema registracijskoj oznaci obiteljskog broda za koji ga vežu uspomene o miru.

Interaktivna video igra Odmor (2022.) kao mjesto radnje ima 3D model zagrebačkog Glavnog kolodvora, nastalog procesom fotogrametrije. Atmosfera koju je Drinković stvorio je mirna i opuštajuća, ali uz konstantan osjećaj nelagode, nemira, neizvjesnosti i propasti. Neizvjesnost, isto tako česta polaznica umjetnikovog stvaralaštva, naglašena je i XR-om Protokol (2023).

Problematikom sveprisutnog svijeta interneta i zasićenosti klikanja mišem na ikone za „accept“, odnosno „cancel“, a onda i samog načina života gdje konstantno „acceptamo“ i „cancelamo“ životne stilove, slike, stvari, bavi se instalacija Accept Cancel (2013). Drinković nam nudi lijek za tu gotovo pa bolest – spravu za vježbanje prihvaćanja i otpuštanja općenito. Emoticoin (2022) ispituje ulogu emocija na odluke ulagača u dionice i kriptovalute – umjetnik stvara vlastitu valutu čija vrijednost pada te se ona prodaje ako kamera zabilježi negativne emocije kod posjetitelja, a pozitivne emocije potiču rast cijene i kupnju.

U užurbanoj svakodnevici, iskrena komunikacija nerijetko izostaje. Interaktivnom instalacijom Heart Tube (2019.), zamršenosti različitih vidova komunikacije današnjice reduciraju se na ono najiskrenije i neverbalno – otkucaje srca – dok Skulptura za komunikaciju 4 (2015.) reducira komunikaciju na neiskvarenu taktilnost. Interaktivnom instalacijom Fokus (2013.) istražuje tematiku samokritike te društvenog pritiska vezanog uz fizički izgled i status pojedinca – ilustracija problematike jasna je korištenjem naprave koja mijenja perspektivu. Za kraj, Drinković nam skreće pažnju na komunikaciju s jednom biljkom (putem tehnologije) te ukazuje na potrebu za svijetom koji je manje antropocentričan (Biljno sljepilo, 2018).

 Marina Šafarić

 

 

BIOGRAFIJA UMJETNIKA:

Vitar Drinković rođen je u Zagrebu 1983. godine, živi i radi u Zagrebu. Obrazovanje je započeo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje je diplomirao kiparstvo 2008. godine. Za vrijeme studija, 2006. godine, jedan je semestar boravio na Indiana University of Pennsylvania, u SAD-u. Godine 2014. završio je i diplomski studij animacije i novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u sklopu kojeg sudjeluje u razmjeni studenata na London Metropolitan University u Engleskoj.

Među dosadašnje trideset i dvije samostalne izložbe ističu se one u Porte 10 (Rouen, Francuska), Galeriji Umjetnina, (Split), Galeriji 90 60 90 (Zagreb), te na Glavnom kolodvoru i ispred Umjetničkog paviljona u Zagrebu.

Izlagao je na gotovo osamdeset skupnih izložbi u Hrvatskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Bugarskoj, Austriji, Češkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi i Francuskoj.

Ostvario je osam skulptura u javnom prostoru, sudjelovao na četrnaest umjetničkih radionica.

Dobitnik je više nagrada, priznanja i stipendija te je 2021. godine bio finalist nagrade Radoslav Putar.

Djeluje na sjecištu tehnologije, znanosti i umjetnosti kroz stvaranje interaktivnih naprava, izuma i instalacija koje često služe kao posrednici u komunikaciji između ljudi. Namjera mu je istražiti i stvoriti novi kontekst, “uvjete”, za drugačiju osjetilnu i misaonu spoznaju svakodnevice.

Član je HDLU-a i HZSU-a.

 

AUTOR FOTOGRAFIJA: ZVONIMIR FERINA