JANNIS KOUNELLIS / „TO REMIND – BEZ NAZIVA (JEDRA)”
JANNIS KOUNELLIS / „TO REMIND – BEZ NAZIVA (JEDRA)“ // “TO REMIND – UNTITLED (SAILS)”
25.11. – 4.12.2014.
Rezervirajte u vašim kalendarima termin utorak 25.11. u 19 sati!
Ovog studenog Lauba predstavlja jednog umjetnika svjetskog glasa i bogate inozemne karijere – Jannisa Kounellisa. Radovi ovog slikara, kipara i performera čine dio brojnih privatnih i muzejskih kolekcija, a izlagao je u svim vodećim svjetskim galerijama i muzejima. U Laubi će hrvatskoj publici biti predstavljen instalacijom „Bez naziva (jedra)“.
„Instalacija „Bez naziva (jedra)“ prvi je put predstavljena 1993. na 45° Venecijanskom Bijenalu. Jedra koja čine ovo umjetničko djelo zapravo su devet fragmenata starih ribarskih brodova koji su u prošlosti plovili Sredozemnim morem, prepričavajući povijest onih naroda koji su vlastiti identitet izgradili polazeći od putovanja tim morem, razmjena i miješanja među narodima. Duboko značenje djela jest jedna vrsta simboličkog i opipljivog labirinta, u kojem se može izgubiti, ponovno se pronaći, nastavljati iznova perceptivno putovanje, te u kojem se povijest naroda isprepleće s mitologijom, a materijalna kultura integrira u scenski prikaz ideje putovanja. Kounellisov labirint od jedara predstavlja igru tereta koji podliježe prirodnoj sili teže, opirući se međutim perspektivnoj i perceptivnoj linearnosti jedne jedine točke gledišta.“
Iz teksta Ludovica Pratesija
Jannis Kounellis jedan je od najvažnijih talijanskih predstavnika arte povera. Rođen je 1936. godine u Grčkoj gdje je rano djetinjstvo proživio u sjeni Drugog svjetskog rata, a nije trebalo dugo poslije toga da osjeti i težinu građanskog rata u Grčkoj za koji kaže da je „najgora vrsta rata koju netko može doživjeti, kraj civilizacije“. Svoju umjetničku „odiseju“ počinje 1956. kada sa svojom suprugom Effie seli u Rim gdje oboje upisuju tamošnju likovnu akademiju Accademia di Belle Arti. U Grčku se ne vraća sljedećih 20 godina unutar kojih, kako i sam objašnjava, „napušta bizantsku tradiciju i prihvaća renesansu“. Već s 24 godine ima prvu izložbu u jednoj od najprestižnijih galerija u Rimu Galleria della Tartaruga gdje izlaže svoje akcijske slike i pjesme. Od 1967. za svoje izrazito simbolične instalacije i performanse koristi prirodne materijale i elemente poput ugljena, čađe, vatre, drveta i cvijeća. Godine 1969. izložio je 12 živih konja u Galleria l’Attico u Rimu i time započeo seriju prostornih instalacija. U razdoblju od 1972. do 1982. sudjelovao je na documenti 5-7 u Kaselu. Tijekom ’70-ih i ’80-in izlaže u vodećim svjetskim muzejima među kojima su Stedelijk Van Abbemuseum u Eindhovenu, Obra Social – Caja de Pensiones u Madridu, Whitechapel Art Gallery u Londonu, Staatliche Kunsthalle u Baden-Badenu, Musée d’Art Contemporain u Bordeauxu, Museum of Contemporary Art u Chicagu te Musée d’Art Contemporain u Montrealu. Od 2000. Kounellis je dodao arhitektonski rječnik svojim instalacijama stvarajući prostorne labirinte u izložbenim prostorima. U posljednjih dvadesetak godina njegove najveće izložbe održane su u Galleria Nazionale d’Arte Moderna u Rimu (2002.), Museo d’Arte Contemporanea Donnaregina u Napulju (2006.) te u Neue National Galerie u Berlinu (2008). Živi i radi u Rimu.
Izložba je organizirana u suradnji s Narodnim Sveučilištem iz Trsta te realizirana uz potporu Ministarstva Vanjskih Poslova Republike Italije, Talijanskog Veleposlanstva u Hrvatskoj, Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu i Talijanske Unije s logom Predsjedavanja Italije Vijećem Europske Unije.
Kustos: Ludovico Pratesi
Organizacija: Morana Matković / LAUBA – kuća za ljude i umjetnost